بسم الله الرحمن الرحيم

Among those who spoke highly regarding the way until his passing was the knower by Allah (‘ārif biLlāh), Muhammad ibn Mas’ūd al-Fāsī in his book, The Lordly Openings on the Excellence of the Shādhilī Way (al-Futūhāt al-Rabbāniyyah fī Tafdhīl al-Tarīqah al-Shādhiliyyah), where he detailed its excellence over other ways, justifying it with matters and benefits that are unique only to the Shādhilī Way, among them:

  • That its people are selected from the Preserved Tablet (al-Lawh al-Mahfūz) to be in companionship with Imām Abū al-Hasan (al-Shādhilī).
  • That the divinely attracted (majdhūb) among them will return to sobriety (sahw).
  • That the Pole (al-Qutb) will only be from them.
  • That they are secure from negation (salb).
  • That the shaykh of instruction (tarbiyyah) will not be cut off from their path until the Day of Resurrection.
  • That what is contained in their inner beings corresponds to what is contained in the inner beings of the Companions without absolute transcendence and restrictive comparison.
  • This path is in agreement with the scholars, elders and nobles of the time and age such as ‘Izz al-Dīn ibn ‘Abd al-Salām, Imām al-Qastalānī, Ibn Daqīq al-’Īd, Al-Hāfidh al -Mundhirī, the Proof of the Theologians, Shams al-Dīn al-Asfahānī, Ibn Surāqah and Ibn ‘Usfūr. They took the way and the litanies from Imam al-Shādhilī and attended his blessed gatherings.

And others as stated in his beneficial treatise. More than twenty virtues were stated, we have only mentioned those that are superior.

_______________________________________________________________________

وممن تكلم في تعظيم شأن الطريقة حتى بلغ الغاية العارف بالله محمد بن مسعود الفاسي في كتابه (الفتوحات الربانية في تفضيل الطريقة الشاذلية) حيث ذهب إلى تفضيلها على سائر الطرق وعلل ذلك بأمور ومزايا اختصت بها الطريقة الشاذلية منها:

أن أهلها مختارون لصحبة الإمام أبي الحسن من اللوح المحفوظ.
أن مجذوبهم يرجع إلى الصحو.
أن القطب لا يكون إلا منهم.
أنهم مأمونون من السلب.
أن شيخ التربية لا ينقطع من طريقهم إلى يوم القيامة.
أن ما انطوت عليه بواطنهم يطابق ما انطوت عليه بواطن الصحابة بلا تنزيه مطلق ولا تشبيه مقيد.
إذعان العلماء والأعيان وسادات العصر والأوان كعز الدين بن عبد السلام والإمام القسطلاني وابن دقيق العيد والحافظ المنذري وحجة المتكلمين شمس الدين الأصفهاني وابن سراقة وابن عصفور لهذه الطريقة وأخذهم الطريق والأوراد عن الإمام الشاذلي وحضورهم مجالسه المباركة. إلى غير ذلك مما ذكر في رسالته النافعة تلك. فقد ذكر بضعا وعشرين منقبة للشاذلية ذكرنا رؤوسها فيما مر.

_______________________________________________________________________

Dr. Muhammad ‘Abdul Qādir Nassār
from the Sharh of Imām Ahmad Zarrūq’s Usūl al-Tarīqah al-Shādhiliyyah
by Shaykh Muhammad ibn ‘Alī al-Kharrūbī al-Tarābulsī
Translated by: Abu Isma’il

Advertisements